Wine marketing and communication (2019/2020)

Codice insegnamento
4S003385
Crediti
10
Coordinatore
Roberta Capitello
L'insegnamento è organizzato come segue:
Modulo Crediti Settore disciplinare Periodo Docenti
ADVANCED TOOLS FOR MARKETING AND COMMUNICATION 5 SECS-P/08-ECONOMIA E GESTIONE DELLE IMPRESE non ancora assegnato Nicola Cobelli
NEW WINE MARKETING TOOLS 5 AGR/01-ECONOMIA ED ESTIMO RURALE non ancora assegnato Roberta Capitello

Programma

------------------------
MM: ADVANCED TOOLS FOR MARKETING AND COMMUNICATION
------------------------

------------------------
MM: NEW WINE MARKETING TOOLS
------------------------
The approach to the wine marketing. The 8Ps of wine marketing. The phases of marketing research. How to obtain secondary data. Primary data for wine businesses. Advanced data gathering and analysis techniques. Wine consumer behaviour. The perception of wine quality. Wine market segmentation. The role of social and psychological variables. Wine branding and labelling. Wine packaging. Communication goals and new media in the wine industry. Business networks and territorial strategies. Business models and marketing strategy The material for study consists of the presentations, lecture notes, teaching material and references delivered during the course.

Modalità d'esame

------------------------
MM: ADVANCED TOOLS FOR MARKETING AND COMMUNICATION
------------------------

------------------------
MM: NEW WINE MARKETING TOOLS
------------------------
L’accertamento dell’apprendimento avverrà attraverso una prova orale per gli studenti non frequentanti. Il colloquio consisterà in una discussione volta a verificare la profondità e l’ampiezza delle conoscenze acquisite, la proprietà di linguaggio, la capacità di analisi critica e di collegamento delle tematiche proposte dall’insegnamento. Gli studenti non frequentanti devono contattare la docente che indicherà testi e materiale di studio. Per gli studenti frequentanti report intermedi orali o scritti e un essay finale scritto sono previsti.

Testi di riferimento
Autore Titolo Casa editrice Anno ISBN Note
Cristina Santini and Alessio Cavicchi Case Studies in the Wine Industry (Edizione 1) Elsevier - Woodhead Publishing 2018 978-0-08-100944-4
Capitello R., Charters S., Menival D., Yuan J.J. The Wine Value Chain in China (Edizione 1) Elsevier 2017 9780081007549